Speltest! Ola, 2025-07-192025-07-19 Sedan förra speltesten gjorde jag en hel del förändringar, framför allt hur förflyttning fungerar och hanteringen av handlingspoäng. I princip halverade jag alla hp-kostnader och justerade ner mängden hp varje figur får i sin runda och förflyttningen baserades på ”kort” förflyttning. För att förenkla speltestandet delade jag dessutom upp reglerna i två delar; enkla och avancerade regler. I de enkla finns inte egenskaper, färdigheter eller modifikationer på tärningsslagen. Dagens speltest hade två syften; att kontrollera att förändringarna inte pajade spelets cinematiska känsla och att testa om de förenklade reglerna är roliga att spela med. Tanken var att testa de enkla reglerna i PvP-läge i ett enkelt sceneri (bilden nedan) och sedan testa de fulla reglerna i ett mer komplext sceneri. Vi kom inte längre än till det enkla – än en gång underskattade jag hur lång tid ett spel tar och överskattade mängden terräng som behövs. Scenariot var enkelt uppsatt; två sidor med fyra huvudroller per sida coh målet att hitta så mycket prylar som möjligt och ta sig till den gula taxin. Den ena sidan satte upp i byggnaden och den andra sidan på andra sidan vägen. Till en början spelade vi 45 minuter och spelet kändes oerhört statiskt, det hände inte så mycket och figurerna låg mest och tryckte i skydd medan de antingen försökte leta genom soptunnor och högar efter prylar eller skjuta på varandra med klent resultat. Vi pausade och kom fram till att kostnaden för förflyttning (3 handlingspoäng per 4 tum) upplevdes som ett hinder när antalet handlingspoäng som slogs fram varierade mellan 4 och 8. Vi beslutade att fortsätta spelet med en återgång till det tidigare förflyttningssystemet – 1 HP per tum. När justeringen för förflyttning var gjord flöt spelet på bättre, figurerna rörde mer på sig och det hela kändes mer dynamiskt. Den största insikten för mig är en insikt jag ständigt glömmer bort och det är att jag tycker att det är roligare att påbörja projekt än att avsluta dom. I det här fallet hade jag tillräckligt med terräng klart för veckor sedan, men bestämde mig ändå för att fixa lite mer (som ändå inte kom till användning). Jag borde ha skrivit ut regler och kort för korrekturläsning istället för att skriva ut och måla nya hus. En annan insikt är att det är svårt att avgöra om det är reglerna eller sceneriet som behöver justeras för att få till den där känslan jag vill ha under spelet. Speltest