Scenarioklockan Ola, 2025-06-092025-06-13 I Survival! är en av huvudkoncepten att spelarna letar efter sånt som kan hjälpa dom att överleva i en postapokalyptisk, zombie-infekterad, värld. Jag behövde ett sätt att eskalera storyn under ett spel på ett enkelt sätt. Någonstans har jag snubblat över konceptet ”klocka”, det kan ha varit i något indie-rollspel eller kanske ”Ur Varselklotet, och jag funderade på om det skulle kunna vara en intressant mekanik att jobba med. Klockan består i nuläget av tolv platser för markörer och räknare. När vissa, på förhand bestämda, händelser sker inträffar sig tickas räknaren upp ett snäpp och när den hamnar på sexan vänds den första markören. Markören kan tex var en zombie eller en fiende som dyker upp i närheten, det kan också vara en tom markör som bara symboliserar att tiden går. När den sista markören i klockan vänds är det sista rundan i spelet och efter det är det över, vad exakt som händer avgörs av scenariot. Komponenter Survival!