MUTTS Survival! Speltest #1 Ola, 2025-06-132025-06-13 I helgen genomförde vi den första riktiga speltesten av MUTTS Survival, det vill säga att vi testade de nya reglerna för initiativ och handlingspöl tillsammans med de Survival-specifika reglerna. I huvudsak var skillnaderna mot tidigare speltester regler för att leta prylar i sceneriet och scenarioklockan, som är en mekanik för att driva handlingen i scenariot framåt. Själva scenariot var tänkt som ett enkelt besök i utkanten av en liten stad för att hitta mat och vatten. Sceneriet bestod av några hus och ett par bilar som spelarna skulle kunna få med sig. I husen placerades olika sökbara prylar som skåp, kylar och lådor. Utomhus placerades andra sökbara prylar som soptunnor, containers och lådor. Slutligen placerades ett antal pryl-markörer i en påse och scenarioklockan laddades med tio markörer med olika effekter. Scenarioklockan drevs med Sök och Ljud, räknaren tickades upp med ett steg för varje sökning och ljud, en markör vändes för varje oväsen (när vapen avfyras). Spelarna valde att börja sitt sök i ena hörnet av sceneriet och ta sig in i en byggnad där, de kom aldrig ut därifrån. Ganska tidigt i scenariot dök några soldater upp och när skjutandet började gick scenario-klockan i rasande fart. En missriktad handgranat satte stopp för spelarnas framfart och spelet avslutades. LärdomarDe nya reglerna för initiativ och handlingspöl fungerade bra, det tog bort en hel del av krånglet i början av varje spelomgång. Scenarioklockan rörde sig alldeles för snabbt och fiender dök upp för nära spelarnas figurer. Det är fortfarande lite för mycket spel runt tabellerna och för lite spel runt sceneriet. Lösningen på det tror jag är att förenkla handlingarna och minska ner på administrationen av handlingspoäng. Speltest