Malmö Game Week 2025 Ola, 2025-09-012025-09-01 En dag av samtal kring terrängbyggande, speldesign och en hel del speltestande. En ny versionen av de förenklade reglerna av MUTTS blev klar i tid till helgen och jag tänkte att nu är det så simpelt att minsta unge kan hantera reglerna. Så var det såklar inte! En stor insikt från MGW är att det är två helt olika saker att spela med okända människor i en oerhört brusig miljö och att spela med människor man känner i en lugn och sansad momgivning. Dels är såklart förväntningarna olika, i en demo-miljö vill folk komma igång med spelet inom ett par minuter och sedan ha en kort stunds action. Även om de förenklade reglerna av MUTTS är enkla så är de inte tillräckligt enkla för att lämpa sig för demospel i kaotisk miljö. Under de spel jag genomförde under MGW så valde jag bort flera regler för att trimma spelet till ett snabbare och mer dynamiskt spel. Flera av svårighetsslagen plockades bort, förflyttingin fick kosta 1HP per tum oavsett om det var klättring eller gå, skydd struntades i och hp-kostnader sänktes drastiskt. Jag funderade mycket över vad är kärnmekanikerna i MUTTS egentligen och vad är det jag verkligen vill behålla från Bonnie Blue framöver. Hanteringen av handlingspoäng genom en varierad handlingspöl och handlingsreserv är defintivt en mekanik jag gillar och vill behålla, reaktionerna och eldavbrotten likaså. Det jag ska ta en funderar på nu är hur handlingarna ska fungera framöver, främst balansen mellan hp-kostnad och svårighetsgrad – när är egentligen svårighetsslaget så relevant att det ska tillåtas sakta ner spelet och när är det bättre att bara låta handlingen kosta hp? Event